ПРАВИЛНИК о употреби мобилног телефона, електронског уређаја и другог средства
Датум: 06. Decembar 2024 12:07 Категорија: Новости
На основу чл. 99. став 3, чл. 109. став 3 и чл. 119. став 1 тачка 1) а у вези са чл. 83. став 9 и 10 Закона о основама система образовања и васпитања („Сл. гласник РС“, бр. 88/2017, 27/2018-др.закони, 10/2019, 6/2020, 129/2021 и 92/2023) и чл. 66. Став 1. Тачка 1. Статута ОШ „Радислав Никчевић“ у Мајуру , а на основу Смерница за употребу мобилног телефона, електронског уређаја и другог средства у доуниверзитетском образовању које је донео Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања, школски одбор Основне школе „Радислав Никчевић“ у Мајуру, на седници одржаној дана 06.11.2024 године доноси
ПРАВИЛНИК
о употреби мобилног телефона, електронског уређаја и другог средства
Члан 1.
Овим Правилником се уређује употреба мобилних телефона, електронских уређаја и других средстава (лаптопова, таблета, паметних сатова, слушалица и других дигиталних уређаја) од стране ученика на часовима, одморима, на школским активностима унутар и ван школе.
Поштовањем овог правилника обезбеђује се успешно одвијање образовно-васпитног рада кроз примену дигиталних уређаја у форми планираног, континуираног и интегрисаног скупа образовних активности којима управља наставник, креира безбедно образовно-васпитно окружење и доприноси изградњи дигиталних компетенција.
Члан 2.
Поједини појмови, у смислу овог правилника, имају следеће значење:
1) дигитална компетенција представља скуп знања, вештина, ставова и вредности које омогућавају самостално и безбедно коришћење дигиталне технологије у различитим контекстима (комуникација, учење, активно учешће у друштву, итд.). Дигитална компетенција је сложена, надограђује се на сет постојећих компетенција (језичка, математичка). Такође, не може се свести на овладавање техничким аспектима коришћења дигиталних уређаја већ укључује и когнитивне и социо-емоционалне вештине.
2) дигитални уређај означава рачунар, лаптоп, таблет, паметни мобилни телефон, технологију која се може носити (као што су паметни сатови и слушалице) и друге уређаје који могу да примају, чувају, обрађују и деле дигиталне информације и да се повежу са апликацијама, веб локацијама и другим онлајн услугама. Овај термин односи се на мобилни телефон, електронски уређај и друго средство.
3) лични дигитални уређај ученика означава било који дигитални уређај унесен у школу који је у власништву ученика (или његове породице).
4) хибридна настава представља флексибилан приступ организацији наставе који подразумева комбиновање непосредног рада у школи и онлајн наставе. За време хибридне наставе није обавезно да наставници и ученици током читавог трајања образовно-васпитног рада буду у непосредном контакту, већ се њихов удео планира у односу на дати контекст (нпр. природу предмета, потребе и узрасне карактеристике ученика и сл.).
5) систем за управљање учењем је специјализовани софтвер који се користи за планирање и реализацију активног наставног процеса у онлајн окружењу, у коме је обезбеђена интеракција свих актера, као и услови за процену ученичких постигнућа.
Начин употребе мобилног телефона, електронског уређаја и другог средства
Члан 3.
Дигитални уређаји школе користе се на начин и по инструкцијама предметног наставника и исти се након употребе одлажу на начин и правилима које утврди предметни наставник.
Употреба мобилних телефона и дигиталних уређаја у школи за време часова од стране ученика је строго забрањена. Телефони морају бити искључени за време трајања часова. Ученик је дужан да одложи уређај (осим паметног сата, али се не сме користити на часовима провере и утврђивања) на место које одреди предметни наставник.
Уколико ученик користи телефон без дозволе наставника, наставник ученика одмах уписује у напомену у Дневник рада. Ученик је обавезан да на захтев преда телефон наставнику који га по завршетку часа односи директору, помоћнику директора, секретару или стручном сараднику, где ће исти стајати све до доласка родитеља ученика.
Уколико школа нема довољно дигиталних уређаја неопходних за спровођење непосредне наставе, предметни наставник може одређеном броју ученика дозволити коришћење личног дигиталног уређаја за конкретни наставни процес и искључиво на начин који има позитиван утицај на постигнућа ученика.
У случају коришћења дигиталноих уређаја у току непосредне наставе или у случају хибридне наставе ученик је дужан да по налогу наставника користи систем за управљање учењем.
Безбедност, приватност и одговорно коришћење дигиталних уређаја
Члан 4.
Све активности које се очекују од ученика у онлајн окружењу морају бити претходно образложене родитељима/законским заступницима како би се осигурала безбедност, приватност и одговорно коришћење дигиталних уређаја ученика код куће, а за потребе образовања.
Ученици у школу доносе мобилне уређаје на сопствену одговорност и одговорност родитеља. Употреба личних мобилних телефона у школи предвиђена је искључиво у едукативне сврхе. Одговарајућа употреба уређаја и правила која се тичу уређаја се примењују од тренутка када ученик стигне у школу до тренутка када из ње изађе.
Од ученика се очекује да буду одговорни за дигиталне уређаје које доносе у школу тако што ће:
• их чувати у сваком тренутку и неће их позајмљивати другима;
• се придржавати правила за коришћење дигиталних уређаја током читавог школског дана.
Школа не преузима одговорност за личне дигиталне уређаје ученика уколико се изгубе, позајме, оштете или буду украдени. Ученик је одговоран за чување свог уређаја и његово правилно обезбеђивање. Запослени у школи нису одговорни за стање приватних дигиталних уређаја ученика.
Са родитељима треба усагласити, континуирано заговарати и пружати подршку за укључивање безбедносних подешавања која представљају предуслов да се на било ком уређају које ученик користи оно усмери на активности учења.
Препоручује се коришћење школске бесплатне бежичне интернет мреже која је филтрирана и безбедна за коришћење, а изузетно ученицима може бити дозвољено уз сагласност наставника или родитеља/законског заступника да користе и интернет мрежу у оквиру пакета услуга мобилног оператера када школска мрежа не постоји, не ради или се уређај користи ван школе (посете, излети, настава у природи и сл.).
Начин употребе личног дигиталног уређаја
Члан 5.
Ученику је дозвољено да лични мобилни телефон, електронски уређај и друго средство (у даљем тексту лични дигитални уређај) носи у школу.
Лични дигитални уређај је забрањено користити у школи, осим у едукативне сврхе на начин дефинисан овим Правилником и уз одобрење наставника.
Лични дигитални уређај ученик носи на сопствену одговорност и одговорност родитеља/законских заступника. Школа не преузима одговорност за личне дигиталне уређаје ученика уколико се изгубе, позајме, оштете или буду украдени и сл.
Члан 6.
За све време боравка у школи лични дигитални уређај мора бити искључен и одложен на место које одреди наставник.
Изузетно од става 1 овог члана, на захтев ученика, а по одобрењу предметног наставника у току наставе или било ког члана школског особља ван наставе, ученику може бити дозвољено да корсти лични уређај за личне приватне потребе.
Члан 7.
Ученик не сме да користи дигитални уређај за снимање, пренос или објављивање фотографија, аудио или видео-записа других ученика, наставника, наставног материјала и процене без писменог пристанка свих страна.
Лични дигитални уређаји не смеју се користити у тоалетима, свлачионицама или било ком простору у школи који се сматра приватним.
Слике, видео и аудио датотеке снимљене у школи не смеју се преносити нити објављивати у било ком тренутку без изричите дозволе наставника или друге одговорне особе у школи.
Уколико се утврди да је ученик користио слике или снимке других ученика, наставника или запослених школе, постављао их на друштвене мреже, против ученика ће бити покренут васпитно-дисциплински поступак у складу са Законом , важећим прописима и општим актима Школе.
Члан 8.
Све одредбе овог правилника које се односе на употребу дигиталног уређаја и личног дигиталног уређаја у школи на часовима и одморима,односе се и на школске активности унутар и ван школе (посете, излети, екскурзије, наставе у природи, практична настава, учење кроз рад и сл).
Члан 9.
Директор на захтев родитеља или законског заступника ученика одлучује о појединачним захтевима за изузеће од примене правила употреба дигиталних уређаја и личних дигиталних уређаја дефинисаних овим Правилником уколико је то у складу са здравственим потребама ученика или представља део додатне образовне подршке појединим ученицима да на исти начин учествују као и сви остали у образовању.
Захтев се подноси писмено са образложењем конкретног проблема ученика који се оваквим изузећем превазилази, уз достављање неопходног доказа.
Члан 10.
Употребом дигиталног уређаја и личног дигиталног уређаја у сврхе којима се угрожавају права других или у сврхе преваре у поступку оцењивања ученик чини тежу повреду обавезе ученика дефинисану законом.
Употребом дигиталног уређаја и личног дигиталног уређаја супротно правилима дефинисаним овим правилником ученик чини лакшу повреду обавеза ученика дефинисану Правилником о васпитно-дисциплинској и материјалној одговорности ученика.
Члан 11.
Било који члан школског особља може захтевати од ученика да поштује правила употребе личног дигиталног уређаја дефинисана овим Правилником.
Уколико ученик не испуни захтев, уређај му се одузима у присуству сведока, ставља у коверту означену његовим именом, коверта се лепи и оставља за на то предвиђеном месту, а исти родитељ/законски заступник може преузети по окончању наставе.
Члан 12.
У случају теже повреде обавеза од стране ученика коришћењем дигиталног уређаја супротно одредбама закона и одредбама школског правилника, школа ће конкретан уређај одузети ученику, одложити га у коверту коју ће запечатити и похранити на одговарајуће место до доласка родитеља/законског заступника ученика или надлежног државног органа.
Школа неће претраживати садржај личних дигиталних уређаја ученика већ ће поступање са неовлашћено начињеним садржајем од стране ученика препустити надлежном државном органу, а у зависности од околности конкретног случаја предузеће све што је неопходно да материјал не буде уништен до његове предаје на даље поступање.
Члан 13.
На почетку сваке школске године, обавеза је одељењских старешина да ученике, родитеље и законске заступнике упознају са предвиђеним правилнима дефинисаним овим Правилником.
Сваки родитељ или законски заступник ученика дужан је да потпише образац са изјавом да је текст Правилника прочитао, да му је јасна његова примена и да је сагласан са његовом применом.
Образац изјаве сагласности је саставни део овог правилника и дат је у прилогу.
Члан 14.
Уколико постоји потреба и интересовање ученика, родитеља или законских заступника школа може организовати додатну размену мишљења током трајања школске године како би се разговарало о изазовима примене информационо-комуникационих технологија у образовном процесу уопштено, са посебним освртом на употребу личних дигиталних уређаја ученика.
Директор може именовати одговорно лице у школи које ће бити надлежно да прати имплементацију усвојених правила, као и спровођење одредби Правилника. На основу тог праћења, као и мишљења свих заинтересованих страна Правилник треба периодично ревидирати и ажурирати како би одражавао промене.
Евентуално ажурирање Правилника врши се по правилу једанпут годишње у периоду када нема непосредне наставе.
Прелазне и завршне одредбе
Члан 15.
На права, обавезе и одговорности ученика, који нису уређени овим правилником примењују се одговарајуће одредбе закона и других прописа.
Члан 16.
Измене и допуне овог правилника врше се на исти начин и по поступку прописаном за његово доношење.
Члан 17.
Овај Правилник објавити на огласној табли школе и на званичном сајту школе.
Члан 18.
Правилник је објављен на огласној табли школе дана 07.11.2024. године и ступа на снагу осмог дана од дана објављивања на огласној табли Школе, односно дана 15.11.2024. године.